Magueritruten Sjælland Syd, Falster & Lolland - tirsdag den 4. - torsdag den 13. jan. 2022

Vi havde egentlig bestemt, at vi ville holde pubben lukket i januar måned. Vi trængte til at puste ud efter en travl december måned. Jeg havde en drøm om sol og varme - mens Marie synes, at autocamperen skulle luftes - på Sjælland. De 2 ønsker var jo svære at kombinere...

Marie vandt, fordi Coronarestriktionerne i Europa stadig strammede og jeg kunne ikke overskue, at skulle blive syg undervejs - og kæmpe med at komme hjem igen.

Det var vores tanke, at lukke pubben helt de første 3 uger i januar men nogle af vores frivillige hjælpere insisterede på, at der skulle holdes åben om fredagen, så de faste udgifter kunne holde i ave. Det var vi meget glade for og vi tøffede glade afsted mod Sjælland vel vidende, at pubben var i de bedste hænder.

Der var ikke lagt nogen planer overhovedet. Så da vi kørte over Storebælt, besluttede vi os for at køre langs Magueritruten. Første stop ville blive i Skælskør. Jeg ville gerne gense Kobæk Strand, hvor vi kunne tage den første overnatning. Marie og jeg har begge været på kursus på Kobæk Strand. Det lignede sig selv. Vi parkerede på pladsen foran kursusstedet helt nede ved stranden.

Kobæk Strand ved Skælskør

Det var urealistisk at følge Magueritruten hele turen rundt på Sjælland, Falster og Lolland, så vi valgte i første omgang at koncentrere os om at køre mod nord. Så vi besøgte Sorø og Ringsted, før vi konstaterede, at vi hellere ville satse på det sydlige Sjælland, Falster og Lolland.

Sorø Akademi
Autocamper plads i Ringsted
Gyrstinge Sø
Kilden ved Gyrstinge Sø
Marie hos Hugo i Køge

Vi skar over til Køge, for at besøge Hugos Kælder og en overnatning ved Valkyrien, hvor der blev vinterbadet i stor stil. Herefter gik turen mod syd mod Vallø Slot og Stevns. En enkelt overnatning i Næstved blev det også til, før vi for alvor satte kursen mod syd.

Vallø Slot
Ulvshave
Vandretur ved Møns Klint
Møns Klint

Vi overnattede i Kalvehave og fortsatte ud omkring Møns Klint, hvor vi var heldige at få en god vandretur i strålende solskin. Så gik turen til Bogø, hvor vi kunne overnatte på havnen, inden vi futtede over Farøbroen til Stubbekøbing. Over småveje til Marielyst, hvor der også blev plads til en lille vandretur, før vi satte kursen mod Gedser Odde.

Diget til Bogø
Bogø

Vi ville gå de sidste få hundrede meter ud til Danmarks sydligste punkt, men vejret var ikke godt. Det blæste og regnede så meget, så vi besluttede, at det ikke gav nogen mening.

Gedser Odde
Sydlige del af Lolland

Efter en overnatning ved Gedser Odde, gik turen til Nykøbing Falster og til Lolland, hvor ruten slyngede sig mod syd og senere op mod nord igen. Vi nåede til Bandholm, hvor der var en fin camperplads ved vandet. Vi var blevet ringet op af viceværten fra Gothersgade, at der var oversvømmelse i vores kælder. Da der samtidig indløb en forespørgsel, om vi kunne forestå en omgang gravøl, besluttede vi for at vende snuden hjemad igen.

Camperplads ved Bandholm
Dodekalitten ved Kragenæs

Inden vi forlod Lolland fra Tårs, besøgte vi Dodekalitten ved Kragenæs.

Det var en dejlig afstressende tur, men vi nåede begge frem til den erkendelse, at det var et lidt dårligt tidspunkt på året, at følge Magueritruten. Vejret var for det meste gråt og kedeligt, og vi kunne ikke rigtig se de smukke landskaber omkring os.